Kwaliteit van leven

Het onderzoek naar kwaliteit van leven is in de Pompestichting ontstaan binnen de langdurige forensisch psychiatrische zorg (LFPZ) dat als missie heeft: beveiliging van de maatschappij, het stabiliseren van de psychopathologie en het optimaliseren van kwaliteit van leven van de bewoners. Behandeling in de LFPZ is niet meer gericht op terugkeer naar de maatschappij, waardoor kwaliteit van leven een centraal thema is binnen de behandeling en begeleiding van de bewoners.
Door middel van onderzoek willen we de begeleiders, behandelaren en het management helpen om de kwaliteit van leven van de bewoners te optimaliseren. Zo hebben we een vragenlijst ontwikkeld (een korte en uitgebreide versie) die kwaliteit van leven kan meten bij bewoners in een specifieke setting als de LFPZ. Deze lijst is inmiddels vertaald en wordt in meerdere landen toegepast. Met deze lijsten hebben we gemeten in hoeverre begeleiders van de bewoners kunnen inschatten hoe hun bewoners hun kwaliteit van leven ervaren. Ook hebben we onderzocht welke factoren er samenhangen met de kwaliteit van leven van forensisch psychiatrische patiënten in het algemeen (dus ook bij bijvoorbeeld reguliere TBS-patiënten, ambulante patiënten en gedetineerden met een psychiatrische stoornis) en hebben we aanbevelingen geschreven waarmee de kwaliteit van leven van forensisch psychiatrische patiënten (zowel ambulant als intramuraal) zou kunnen worden geoptimaliseerd.

Onderzoekers:

Sandra Schel, Marjam Smeekens

Publicaties

Schel, S.H.H., Bouman, Y.H.A., Schaftenaar, P., Smeekens, M.V., Smeijers, D., & Bulten, B.H., (2018). Relevante factoren voor kwaliteit van leven voor (ex) forensisch psychiatrische patiënten: aanbevelingen en handvatten voor het verbeteren van de objectieve en subjectieve kwaliteit van leven van forensisch psychiatrische patiënten. In opdracht van Kwaliteit Forensische Zorg.

Schel, S.H.H., Bouman, Y.H.A., Vorstenbosch, E.C.W., & Bulten, B.H., (2017). Development of the forensic inpatient quality of life questionnaire: Short Version (FQL-SV). Quality of Life Research, 26, 1153-1161.

Schel, S.H.H., Bouman, Y.H.A., Braun, P.C., & Bulten, B.H. (2016) Kwaliteit van leven van patiënten in    de langdurige forensische psychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 58, 863-871.

Schel. S.H.H., Bouman, Y. H.A., & Bulten, B.H. (2015). Quality of Life in Long-Term Forensic Psychiatric Care: Comparison of self-report and proxy assessments. Archives of Psychiatric Nursing, 29(3), 162-167.

Schel, S.H.H., Bouman, Y.H.A., Vorstenbosch, E.C.W., & Bulten, B.H. (2015). Forensic inpatient Quality of Life Questionnaire – Short Version. (English, Dutch, Italian and German version).

Jaarbeeld Pompestichting