U bent hier: Onderzoek - Behandeling - Leefklimaat

Leefklimaat

Voor vruchtbare behandeling is een veilig en ondersteunend leefklimaat van belang voor patiënten en medewerkers. Binnen de Pompestichting wordt daarom aandacht besteed aan dit thema. Er wordt onderzocht hoe het leefklimaat wordt ervaren door medewerkers en patiënten. Daarnaast onderzoeken we welke factoren van belang zijn voor het leefklimaat en op welke manier leefklimaat het beste gemeten kan worden.

Aangezien sociotherapeuten, die de patiënten dagelijks begeleiden op een afdeling, een belangrijke rol spelen in het vormgeven van het leefklimaat is het contact tussen medewerker en patiënt ook een belangrijk onderzoeksgebied. Hierbij kan je denken aan vragen als: wat speelt er allemaal in contact tussen medewerkers en patiënten? Wat roepen patiënten op bij sociotherapeuten? Hoe kunnen we teams ondersteunen in het vormgeven van een leefklimaat dat veilig is en optimale ondersteuning biedt voor de patiënten gedurende hun behandeling?

Onderzoekers:

Meike de Vries

Meer lezen over leefklimaat?

Lees hier het proefschrift van Meike de Vries over leefklimaat en relationele veiligheid of de tijdschriftversie van het proefschrift waarin het onderzoek en de belangrijkste bevinden staan beschreven.

Ook leuk: een Nederlands artikel in het tijdschrift Sancties over relationele veiligheid binnen onze instelling.