U bent hier: Nieuws

Opening Beveiligde Intensive Care

Dinsdag 24 September 2019

Directieleden Edo de Vries en Betty Brouns van de Pompestichting openden woensdag 25 september symbolisch de toegangsdeur van de nieuwe Beveiligde Intensive Care (BIC) op het terrein van Pro Persona in Wolfheze. De BIC biedt plaats aan GGZ-patiënten die in hun behandeling een beveiligde setting en forensische expertise nodig hebben.

De BIC is opgezet in het kader van de ketenveldnorm levensloopfunctie, die in de zorgketen van de GGZ moet voorzien in een betere en snellere instroom, doorstroom en uitstroom van patiënten voor wie forensische zorg en expertise noodzakelijk is. In Nederland gaat het in totaal om zo’n 2.000/3.000 mensen. De BIC richt zich hierbij op het verzorgingsgebied van Pro Persona, dat zich globaal uitstrekt van Tiel tot Arnhem en van Nijmegen tot Ede.

Patiënten zullen maximaal 1 jaar behandeld worden op de Beveiligde Intensive Care, daarna keren zij terug naar de setting waarin zij daarvoor verbleven of bijvoorbeeld naar begeleid wonen. Ook is voorzien in acute opname van maximaal 6 weken. In samenwerking met regionale ketenpartners als RIBW, Siza, Pluryn en Iriszorg wordt de levensloopfunctie nu verder ontwikkelt.

Het nieuwe behandel- en verpleegteam van de BIC is na een intensief inwerkprogramma klaar voor het complexe werk, waarin wordt gedacht vanuit herstel en stabilisatie, maar er ook een scherp oog is voor risico’s. Het gaat voor de 40 medewerkers om de balans tussen zorg en veiligheid.

De BIC is gerealiseerd in een bestaand pand en beschikt vanaf 1 oktober over 16 bedden. In de nabije toekomst wordt gekeken naar een nieuwbouwvoorziening in combinatie met FPA Kompas.

Naar het nieuwsoverzicht