U bent hier: Onderzoek

Onderzoek

De onderzoeksafdeling van de Pompestichting voert onderzoek en projecten uit ter ondersteuning en verbetering van de forensische zorg- en behandelpraktijk. Belangrijke onderzoeksgebieden zijn de effectiviteit van (behandel)interventies, risicotaxatie en risicomanagement, patiëntkenmerken en de context waarbinnen zorg en behandeling plaatsvindt.

We voeren onderzoek uit bij onze behandelpoli’s (Kairos), de behandelkliniek (Nijmegen) en binnen onze voorzieningen voor langdurige forensische zorg (LFPZ Zeeland en Vught). Zowel patiënten als medewerkers worden gevraagd om actief mee te werken aan onderzoek, bijvoorbeeld door het invullen van vragenlijsten, meedoen aan interviews of deel te nemen aan (innovatieve) interventies.

De afdeling werkt nauw samen met de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ook  vindt er samenwerking plaats met andere universiteiten en diverse forensische instellingen. Tevens worden er vanuit de onderzoeksafdeling regelmatig projecten uitgevoerd in opdracht van het programma Kwaliteit Forensische Zorg (KFZ).