Onttrekking patiënt tijdens begeleid verlof

Maandag 08 Mei 2023

Op maandag 8 mei heeft een patiënt vanuit onze behandelkliniek in Nijmegen zich onttrokken aan begeleid verlof, toen hij met zijn begeleider buiten de kliniek was. 112 is direct gebeld en een team van FASTNL is inmiddels bezig met de opsporing. Op 8 mei zijn alle verloven in de kliniek ingetrokken.

Update 9 mei
Vanaf 9 mei zijn de verloven weer opgestart. Het toegestane verlof wordt per patiënt beoordeeld, in overleg met het behandelteam onder leiding van de behandelcoördinator en/of zorgmanager.

Verlof als onderdeel van de tbs-behandeling
(dit bericht is eerder geplaatst en geeft inzicht in de verlofprocedure en – cijfers)

Voor zover nu bekend voldeed de patiënt van de Pompestichting, die zich maandag 8 mei onttrok aan zijn begeleider, aan alle verlofvoorwaarden en alle procedures zijn gevolgd. Toch blijkt dat helaas geen garantie te zijn dat een verlof altijd goed gaat.

Er komen veel vragen binnen over hoe verlof binnen de tbs werkt. Waarom tbs’ers tijdens hun behandeling op verlof mogen. Hoe vaak het gebeurt dat iemand zich onttrekt.

Daarom ter informatie onderstaande toelichting en cijfers.

Verlof voor tbs-gestraften

Er zijn in Nederland 11 forensisch psychiatrische centra (fpc) en forensisch psychiatrische klinieken (fpk), variërend in grootte. In deze instellingen worden tbs gestraften geplaatst. Het beveiligingsniveau in een fpc is zeer hoog en in een fpk is het beveiligingsniveau hoog.

De Pompestichting in Nijmegen, de Dr. S. van Mesdag in Groningen en de Van der Hoeven Kliniek in Utrecht zijn alle drie een fpc en zijn de 3 grootste met elk rond de 250 patiënten. Het totale aantal personen in Nederland met een tbs maatregel is ongeveer 1500.

Al deze mensen worden behandeld om de kans dat ze opnieuw een ernstig delict plegen, zoveel mogelijk te verkleinen. Patiënten keren niet terug in de samenleving zolang een behandeling niet tot het gewenste resultaat leidt. Verlof is een belangrijk onderdeel van de behandeling van tbs-gestraften; ze moeten immers leren weer in de buitenwereld te functioneren.

Hoe een verloftraject er uit ziet lees je hier: Verloftraject (tbsnederland.nl)

Bij een onttrekking

Een onttrekking is officieel een ‘onttrekking aan het bevoegd gezag’ en komt in alle 11 klinieken voor. We kennen verschillende vormen van onttrekking: iemand kan zich onttrekken tijdens een begeleid verlof maar het gebeurt ook dat een patiënt niet (meteen) terugkeert na een onbegeleid verlof. Ook zijn er onttrekkingen vanaf het terrein van de instellingen geweest en komt het voor dat patiënten die al buiten het terrein wonen maar nog wel een tbs-maatregel hebben, zich onttrekken.

Cijfers 2021

In totaal zijn er in 2021 ruim 68.000 verlofbewegingen geweest, waarbij zich landelijk 21 keer iemand heeft onttrokken.

Bij de Pompestichting was er sprake van ruim 9000 keer verlof waarbij twee keer iemand niet (meteen) terug kwam na een onbegeleid verlof.

De landelijke cijfers van 2022 zijn nog niet bekend.