Vice Reportage over FC Jonker Boys

Zondag 26 Februari 2023

Onlangs stond VICE Media een middag langs de lijn bij FC Jonker Boys, het voetbalteam van de Pompestichting.

Een middagje langs de lijn bij FC Jonker Boys, een team van tbs'ers

Geschreven door: Neeltje Walgien

Het Nederlandse tbs-systeem staat onder spanning. Er is te weinig plek voor opvang, een drukkend personeelstekort en ook uitstromende tbs’ers hebben last van de wooncrisis. Daarnaast lijdt het systeem onder een imagoprobleem, ondanks het feit dat de recidivecijfers een stuk beter zijn dan die van gevangenen zonder tbs.

Internationaal krijgt het systeem echter veel lof, in het bijzonder vanwege de focus van tbs op reïntegratie. Een saillant voorbeeld daarvan is een initiatief van de Pompestichting: FC Jonker Boys, een voetbalclub die draait op tbs’ers, vrijwilligers en medewerkers van de kliniek. Ik ga er vandaag langs om een middag met hen door te brengen.

De bus zet me af op een koude zaterdag, eind januari, af in het Jonkerbos, een minuut of tien van Nijmegen Centraal. De kliniek is niet te missen, omkaderd door metershoog, dik hekwerk gedrapeerd met prikkeldraad en tientallen camera’s.

Op de parkeerplaats komen we een scorebord tegen. Uit: 19, thuis: 105. Het bord is een kunstproject, en de cijfers zijn fictief. ‘Uit’ staat op dit bord symbool voor het aantal patiënten die op dit moment met verlof zijn. Ik passeer twee hekken, een securityscanner en een afgesloten veiligheidssluis voordat ik binnen ben in de kliniek, waar ik word ontvangen door Marjolein. Marjolein werkt al 17 jaar bij de Pompestichting, op dit moment als zorgmanager, en ze zal me vandaag geen moment alleen laten.

Lees het hele artikel hier: Een middagje langs de lijn bij FC Jonker Boys, een team van tbs'ers (vice.com)