Alcoholmeter bij TBS-patiënten tijdens verlof

Woensdag 02 december 2020

In december 2020 start een nieuwe pilot binnen vijf TBS-klinieken (FPC’s) in samenwerking met de reclassering. Patiënten waarbij alcoholgebruik een factor in het delictscenario is, worden tijdens hun verlof een Alcoholmeter (Secure Continuous Remote Alcohol Monitoring) omgedaan, die 24 uur per dag het alcoholpromillage meet.

Transdermale alcoholmetingen
De Alcoholmeter meet via transpiratie van de drager het alcoholpromillage en wordt gedragen om de enkel. Een belangrijk voordeel van deze alcoholmetingen ten opzichte van bloed-, urine- of blaastesten is dat elke 30 minuten objectieve data over de aanwezigheid van alcohol in het zweet wordt gemeten. Bij de bloed-, urine- of blaastest gaat het om een momentopname. Door middel van frequente metingen kan er continu inzicht worden gekregen op het drinkgedrag en drinkpatroon van patiënten.

Resultaten monitoren
De kliniek ontvangt tweemaal per dag een overzicht waaruit blijkt of de TBS-patiënt al dan niet alcohol heeft gebruikt. De resultaten worden tijdens behandelgesprekken met deskundigen besproken ter bevordering van de behandeling. De alcoholmeter wordt toegepast bij TBS-patiënten die met verlof gaan en helpt om het gedrag te monitoren en indien nodig eerder in te grijpen.

Behandelinstrument
Dit behandelinstrument ondersteunt een goede begeleiding van patiënten en is een extra tool in het risicomanagement. Het systeem wordt vastgezet met een clip die gebroken moet worden om hem zelf af te doen. Indien de clip wordt gebroken of de Alcoholmeter op een andere manier wordt afgedaan en/of gesaboteerd, volgt er een melding.

De toepassing van de Alcoholmeter maakt – net als de enkelband met de GPS-tracker – deel uit van een pilot die in 2019 is gestart en waarin het toepassen van moderne technologieën in de context van een effectieve behandeling in de TBS centraal staat. Er vindt bij elke individuele casus een beoordeling plaatst of en welke technologie bij een patiënt een toegevoegde waarde heeft.

De Pompestichting, onder leiding van directeur en tevens kartrekker van dit project Edo de Vries, neemt samen met FPC de Kijvelanden, FPC de Oostvaarderskliniek, FPC Dr. S. van Mesdag en FPC de Rooyse Wissel deel aan de pilot. De pilot duurt één jaar en zal na afloop worden geëvalueerd.

Noot voor de redactie:
Voor een interview of meer informatie kunt u contact opnemen met: Pompestichting / Britt van Heekeren - Communicatiemedewerker / b.van.heekeren@propersona.nl / 06 - 50 19 13 04